Franz Josef gletsjer - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Rina Meijer - WaarBenJij.nu Franz Josef gletsjer - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Rina Meijer - WaarBenJij.nu

Franz Josef gletsjer

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rina

02 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Franz Josef/Waiau

We hebben de Marlborough Sounds gelaten voor wat het is en zijn naar het zuiden afgezakt.
Gisteren zijn we via een prachtige weg naar Greymouth gereden voor de overnachting.
Onderweg hebben we een oude kolenmijn aangedaan.
Door het aanleggen van een spoorlijn was het vervoer naar de stad aan de kust een stuk efficienter geworden.In de mijn zijn in 1896 door een ontploffing 64 mijnwerkers omgekomen.
Het hele dorp had wel een of meerdere familieleden verloren.

We hebben geslapen met op de achtergrond het gedonder van de zee.

Vanmorgen, 2 maart, zijn we naar de Franz Josef gletsjer vertrokken.
Het landschap is duidelijk veranderd. De kuststrook is heel vlak. Aan de andere kant van de weg soms vlak en anders veel minder hoge bergen.
Soms rijdt je door een ware muur van groen.

I.v.m. de weersverwachting hebben we vanmiddag al een helicoptervlucht gemaakt over de gletsjers.
Het is een bijzondere ervaring met prachtige uitzichten naar Mount Cook, Fox glacier en natuurlijk Franz Josef.
Boven op de Franz Josef gletsjer zijn we geland en uitgestapt.
Daar loop je dan op een zomermiddag in de sneeuw.

Er hing wel wat bewolking maar er bleef genoeg over om van te genieten.
Op de terugweg moest de piloot echt naar een gaatje zoeken.
Ook vlogen we langs de dicht beboste helling omhoog en hij maakte nog een aantal scherpe bochten. Dat geeft toch wel een raar gevoel in je lijf.
Zelfs Frans, die heel veel helicoptervluchten heeft gemaakt, heeft ervan genoten.

Na de vlucht hebben we een plekje gezocht op de camping.
Morgen gaan we, als het droog is, aan de wandel.

• 02 Maart 2017 - 17:42

Nel:

We leven met jullie mee, fantastisch,
    dat klinkt allemaal heel goed . Echt Europa in het klein.

• 02 Maart 2017 - 22:02

Ineke Dekker:

Mooie ervaring he? Super dat jullie de vlucht gemaakt hebben!